Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2017

Εκτός του ποινικού κώδικα η μη πληρωμή διοδίων

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Άρθρο 292. Παρακώλυση συγκοινωνιών. 1. Όποιος με πρόθεση παρεμποδίζει τη λειτουργία κοινόχρηστης εγκατάστασης που εξυπηρετεί τη συγκοινωνία και ιδίως σιδηροδρόμου, αεροπλάνου, λεωφορείου, ταχυδρομείου, τηλεγράφου ή τηλεφώνου που προορίζονται για κοινή χρήση τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών. 2. Αν η πράξη τελέστηκε από αμέλεια, επιβάλλεται φυλάκιση μέχρι έξι μηνών.
Σύμφωνα με το άρθρο 292 του Ποινικού Κώδικα, όπως αυτό τροποποιήθηκε στις 24/12/2015 με το Ν.4356/2015:
«1. Όποιος με πρόθεση παρεμποδίζει τη λειτουργία κοινόχρηστης εγκατάστασης που εξυπηρετεί τη συγκοινωνία και ιδίως αυτοκινητοδρόμου, σιδηροδρόμου, αεροπλάνου, λεωφορείου, ταχυδρομείου ή τηλεγράφου που προορίζονται για κοινή χρήση τιμωρείται με φυλάκιση έως ένα (1) έτος.

2. Αν η πράξη της παραγράφου 1 είχε σημαντική διάρκεια επιβάλλεται φυλάκιση μέχρι τρία (3) έτη.»

ΝΟΜΟΣ ΡΕΠΠΑ Ν.3920/2011 - ΦΕΚ 33/Α/3.3.2011

Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις.

Άρθρο 17

1. Προστίθεται άρθρο 391 στον Ποινικό Κώδικα ως ακολούθως:

«Άρθρο 391

Αποφυγή πληρωμής εισιτηρίου

Όποιος χρησιμοποιεί μέσο δημόσιας συγκοινωνίας που προορίζεται για κοινή χρήση χωρίς να καταβάλλει το αντίτιμο εισιτηρίου οποιασδήποτε μορφής, τιμωρείται με κράτηση ή με πρόστιμο. Η ποινική δίωξη ασκείται μετά από έγκληση.»

2. Η παράγραφος 10 του άρθρου 29 του ν. 2696/1999 (ΦΕΚ 57 Α') «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» αναριθμείται σε παράγραφο 11. Στο ίδιο άρθρο προστίθεται νέα παράγραφος 10 ως εξής:

«10. Απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων σε αυτοκινητοδρόμους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας, σήραγγες και γέφυρες που διακρίνονται με ειδικές πινακίδες σήμανσης χωρίς την καταβολή διοδίου τέλους, όταν και όπου προβλέπεται η καταβολή αυτή. Για την καταβολή του διοδίου τέλους είναι υπόχρεοι εις ολόκληρον ο κύριος και ο οδηγός του οχήματος. Η βεβαίωση της παράβασης γίνεται από τα αρμόδια αστυνομικά όργανα που τη διαπιστώνουν αυτοπροσώπως.»

ΝΟΜΟΣ ΒΟΡΙΔΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ. ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ΝΑ ΤΟΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙ ΤΩΡΑ

Άρθρο 143 /Nόμος 4070 / ΦΕΚ 82/12-4-2012

Με δύο συγκεκριμένες παραγράφους στο άρθρο 143 του Ν.4070 ο υπουργός Μ. Βορίδης επιδίωξε να ποινικοποιήσει το κίνημα ενάντια στα διόδια για τις κινητοποιήσεις του.

Υπενθυμίζεται πως με τη ρύθμιση Ρέππα (τροπολογία στον ν. 3920/11) μετετράπη σε αδίκημα του ΚΟΚ η άρνηση καταβολής διοδίων και επετράπη η βεβαίωση προστίμου από την αστυνομία. Μάλιστα, το πρόστιμο θεωρήθηκε δημόσιο και όχι ιδιωτικό έσοδο και συνεπώς επετράπη η αναζήτησή του μέσω του κώδικα δημοσίων εσόδων. Με τη ρύθμιση Βορίδη (ν. 4070/12) επετράπη η έκδοση προστίμων και μέσω της καταγραφής καμερών, ενώ μετετράπη σε ποινικό αδίκημα η κατάληψη σταθμών διοδίων. Οι ρυθμίσεις αποσκοπούσαν στον περιορισμό του κινήματος «δεν πληρώνω», που έλαβε σημαντικές διαστάσεις μετά τις πρώτες σημαντικές αυξήσεις στα διόδια το 2009-2010

ΕΛΛΑΔΑ 06.03.2015

Εκτός του ποινικού κώδικα η μη πληρωμή διοδίων

Την πρόθεση να προχωρήσει στην κατάργηση των ρυθμίσεων Ρέππα και Βορίδη, με τις οποίες μετετράπη σε παράβαση του ΚΟΚ η μη καταβολή διοδίων και σε ποινικό αδίκημα η κατάληψη σταθμού διοδίων, εξέφρασε χθες η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού. Παράλληλα, διακήρυξε ότι θα αναζητήσει τρόπους μείωσης των διοδίων και θα θεσπίσει «κοινωνικά διόδια» για τις ευπαθείς ομάδες.

Οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης έγιναν γνωστές χθες διά στόματος του υπουργού Γιώργου Σταθάκη, ύστερα από συνάντηση με βουλευτές της Πιερίας και της Μαγνησίας. Οπως ανακοινώθηκε, συζητήθηκε η κατάργηση των ρυθμίσεων Ρέππα-Βορίδη, «που ποινικοποιούν την κοινωνική διαμαρτυρία». Παράλληλα, το υπουργείο υποσχέθηκε την επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής των διοδίων «για την εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινωνίας». Τέλος, ο κ. Σταθάκης έγινε ο 5ος συνεχόμενος υπουργός που εξήγγειλε τη δημιουργία ηλεκτρονικών διοδίων, αλλά ο πρώτος που υποσχέθηκε «κοινωνικά διόδια» για τις ευπαθείς ομάδες και τους κατοίκους των περιοχών κοντά στους σταθμούς.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΠΟΙΝΩΝ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΔΙΟΔΙΑ ΚΑΤΕΘΕΣΑΝ 29 ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 14/04/2015



Οι 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνουν πως η ένταξη στον ΚΟΚ της μη πληρωμής διοδίων δεν συνάδει με το σκοπό του



Τροπολογία με την οποία ζητούν να καταργηθούν οι ποινές για όσους αρνούνται να καταβάλλουν το αντίτιμο των διοδίων ή καταλαμβάνουν δρόμους και σταθμούς διοδίων κατέθεσαν 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος στην τροπολογία που κατέθεσαν υποστηρίζουν: «Εκατοντάδες συμπολίτες μας σέρνονται στα δικαστήρια κατηγορούμενοι βάσει ειδικών ποινικών νόμων και χιλιάδες συμπολίτες μας επιβαρύνονται με υπέρμετρες ειδικές διοικητικές κυρώσεις.




Μαρ 4, 2016

Απ΄ό,τι φαίνεται δικαιώνονται οι υποστηρικτές του κινήματος «δεν πληρώνω» σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο!

Το θέμα αναδεικνύει με κατάθεση ερώτησής του στη Βουλή, ο βουλευτής Φθιώτιδας με το ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Σαρακιώτης.

Συνοπτικά, το Ευρωπαϊκό δίκαιο δικαιώνει τους οδηγούς που δεν πληρώνουν τα διόδια και συνεπώς ακυρώνει ως παράνομα τα βαρύτατα πρόστιμα που τους επιδίδονται.

Το πρόβλημα όμως έγκειται στο γεγονός ότι τα πρόστιμα νομιμοποιούνται βάσει του εγχώριου δίκαιου, του οποίου όμως υπερισχύει το Ευρωπαϊκό.

Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης

Αναφορικά με το ζήτημα των τελών διοδίων η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι σαφής. Προβλέπει εν ολίγοις ότι απαγορεύεται η είσπραξη διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους που δεν έχουν ολοκληρωθεί και που δεν έχουν σε όλο τους το μήκος τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και προστατευτικό διάζωμα στη μέση.

Αναφέρεται επίσης στη σημασία ύπαρξης εναλλακτικού παράπλευρου δρόμου ανάλογης ασφάλειας ώστε να είναι εφικτή η αποφυγή πληρωμής διοδίων σε όσους δεν επιθυμούν να πληρώσουν.

Συνεπώς, η μη πληρωμή διοδίων σε αυτοκινητοδρόμους που δεν πληρούν τις ως άνω προϋποθέσεις, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δε συνιστά παράβαση, συνιστά, ωστόσο, βάσει της ελληνικής νομοθεσίας.

Από το Φεβρουάριο του 2011 η μη πληρωμή διοδίων κατέστη -με την σφόδρα επικριθείσα ευρέως ως αντισυνταγματική και αντικείμενη στην αρχή της αναλογικότητας- διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 17 του Ν. 3920/2011 (τη γνωστή τροπολογία Ρέππα), παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, έστω κι αν δε συνιστά παράβαση που επηρεάζει την οδική ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση η παράβαση βεβαιώνεται από την αρμόδια αστυνομική υπηρεσία και συνεπάγεται για τον παραβάτη την επιβολή του διοικητικού προστίμου που προβλέπεται στην παρ. 11 του άρθρου 29 του ΚΟΚ, ήτοι πρόστιμο ύψους 200 ευρώ, καθώς και τη δυνητική επιβολή των διοικητικών μέτρων της παρ. 2 του άρθρου 103 του ΚΟΚ (αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού, άδειας κυκλοφορίας και κρατικών πινακίδων οχήματος για 20 ημέρες).

Ωστόσο, μέχρι τη 10η Απριλίου 2012 για να βεβαιωθεί παράβαση θα έπρεπε η αρμόδια αστυνομική υπηρεσία να είναι παρούσα και να διαπιστώνει την παράβαση αυτοπροσώπως κατά την ώρα της άρνησης πληρωμής ή της παραβίασης της προστατευτικής μπάρας.

Σήμερα, η επιτόπια παρουσία της Αστυνομίας δεν είναι απαραίτητη για τη βεβαίωση της παράβασης μη πληρωμής. Το άρθρο 17 του ΚΟΚ τροποποιήθηκε εκ νέου (επί Υπουργίας Βορίδη) με διάταξη που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ και ετέθη σε ισχύ από 10/4/2012 και πλέον η Αστυνομία δύναται να χρησιμοποιεί και τεχνικά ή ηλεκτρονικά μέσα (κάμερες) για να καταγράφει τον αριθμό κυκλοφορίας των παραβατών και να αποστέλλει τις κλήσεις.

Η Κυβέρνηση, δια στόματος στελεχών της, είχε εκφράσει κατά το πρώτο εξάμηνο διακυβέρνησής της, την πρόθεσή της όπως προχωρήσει στην κατάργηση των ανωτέρω ρυθμίσεων Ρέππα και Βορίδη, ενώ παράλληλα είχε εξαγγείλει ότι θα αναζητήσει τρόπους μείωσης των διοδίων καθώς και του προβλεπόμενου διοικητικού προστίμου σε περίπτωση μη καταβολής του σχετικού τέλους διοδίων και θα θεσπίσει «κοινωνικά» διόδια για τις ευπαθείς ομάδες και τους κατοίκους των περιοχών κοντά στους σταθμούς.

Επειδή έληξε η ισχύς των Καρτών Ελεύθερης Διέλευσης που είχαν χορηγηθεί σε κατοίκους ορισμένων περιοχών κοντά σε σταθμούς διοδίων και δεν προβλέπεται η ανανέωσή τους.



Επειδή βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας περιπτώσεις πολιτών σε όλη τη χώρα που καλούνται να πληρώσουν, στις πλείστες των περιπτώσεων -παρατύπως βεβαιωμένα- πρόστιμα δυσθεώρητου ύψους.

Επειδή οι βεβαιώσεις αυτές -εξωφρενικού ποσού- προστίμων είναι, μεταξύ άλλων, και το αποτέλεσμα της πίστης των πολιτών σε ένα κίνημα αντίδρασης στην καταβολή μη νομίμως επιβληθέντων διοδίων που εκπορεύθηκε εν πολλοίς και από μία σημαντική μερίδα του κόμματος της Κυβέρνησής μας.

Για τους λόγους αυτούς,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης να επανεξετάσει το υπάρχον καθεστώς επιβολής προστίμου λόγω μη καταβολής του τέλους διοδίων;

2. Συμμερίζονται την κοινωνική απαίτηση για εξορθολογισμό τόσο του σημερινού κόστους των τελών διοδίων όσο και του δυσανάλογα υψηλού διοικητικού προστίμου παράβασης καταβολής τους;

3. Τι μέτρα προτίθενται να λάβουν προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον φαινόμενα βεβαίωσης προστίμων μη καταβολής διοδίων από μη αστυνομικά όργανα ή από αστυνομικά όργανα μεν, που ωστόσο κάνουν χρήση ιδιωτικών καμερών εγκατεστημένων παρανόμως από τους ιδιώτες που εκμεταλλεύονται τους σταθμούς διοδίων;

Ο Ερωτών Βουλευτής



Σαρακιώτης Ιωάννης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου